‘Kunst voor das Reich’ is het eerste boek waarin de geschiedenis van de nazi-kunstroof uit België in al zijn aspecten wordt beschreven door journalist Geert Sels. Na de oorlog keerden sommige schilderijen terug naar ons land.
Geert Sels (1965) is germanist en theaterwetenschapper (KU Leuven). Hij werkte als journalist voor VRT en De Morgen en sinds 1996 is hij cultuurredacteur bij De Standaard. Vandaag schrijft hij over architectuur, cultuurbeleid, kunstvervalsing en roofkunst.
In 2014 werd zijn serie artikelen over nazi-kunstroof onderscheiden met 'De Loep' in de categorie ‘geschreven journalistiek’. De jury bekroonde zijn artikelen omdat hij in zijn Dossier nazi-kunstroof de duidelijkste onderzoeks-journalistieke methode heeft gebruikt. Zijn onderzoek naar verdwenen schilderijen kreeg in 2016 een vervolg met artikelen over schilderijen die tijdens de oorlog uit België waren verdwenen. Een jaar daarna schreef Sels het themanummer ‘Kunst voor Das Reich’ voor het magazine Openbaar Kunstbezit Vlaanderen, omdat de herkomst van de oorlogskunst in de Belgische musea niet goed bekend is.
Na acht jaar archiefwerk in binnen-en buitenlandse archieven verscheen in 2022 zijn boek over het zoeken naar nazi-kunstroof uit België. ‘Kunst voor das Reich’ is het eerste boek waarin de geschiedenis van de nazi-kunstroof uit België in al zijn aspecten wordt beschreven. Na de oorlog keerden sommige schilderijen terug naar ons land. De meeste vooraanstaande Belgische musea hebben kunstwerken die ooit in nazi-Duitsland waren. Tal van belangrijke schilderijen waar we bewonderend naar kijken, hebben een donkere historiek, en zaten in de collecties van Hitler en Göring.
Meer weten over dit titanenwerk klik hier.
Organisatie: GC De Zeyp, DC De Rotonde, Nederlandstalige Bibliotheek, Davidsfonds, Willemsfonds en Cultuursmakers - afdelingen Ganshoren